Case #6 | menyelongkar 'Jurnal Kosong'

By faten.banana - April 14, 2020

*This post would be in Bahasa Malaysia* | Amaran: Entri ni panjang hehe


Aku sebenarnya tak tahu macam mana pandangan orang dengan hasil tulisan aku, lebih-lebih lagi 'jerangkung-jerangkung' dan 'muntahan' perasaan yang aku letak dalam Wattpad. Dekat blog, aku lebih rasional (sikit hahaha) - tapi bila dekat Wattpad, aku lebih selesa nak cerita pasal emosi dan benda-benda sekeliling aku yang berlaku atau terlintas dalam kepala. Daripada aku asingkan jadi cerita-cerita pendek, aku kumpulkan semua dalam satu folder 'Jurnal Kosong: Himpunan Cerita' yang aku update ikut mood aku. 

Dan mood aku selalunya datang setahun sekali.
Lol.

Akan adalah update kalau emosi aku waktu tu terasa berat. Kadang-kadang benda happy, kadang-kadang macam reflection yang aku tujukan pada seseorang tapi aku taknak tulis benda tu direct and straight forward. Selalunya bila aku nak move on dari sesuatu... atau seseorang. Be it friends, crush(es) lol or even people that I get entangled with. Somehow

Dan kenapa aku disini? Heh. Aku nak reminisce dan reflect balik apa yang aku tulis dalam Jurnal Kosong, in a way providing the author's point-of-view. I would love to know apa orang lain sebagai pembaca (kalau ada haha) rasa? Setakat aku menulis pada hari ini (14 April 2020) aku ada 10 cerita dalam ni tapi aku nakcakap pasal beberapa je. So here, the gist and I guess sedikit back up story? Kot.

"We are who we are because of our past, and we are where we are because of it." 

This is basically the gist. Takramai orang tahu, sebab aku jenis yang nampak okay je kat mana-mana. But I have serious problem when it comes to my past. Bukan setakat jerangkung sendiri, jerangkung orang pun ada aku simpan sekali sebab at the end of the day, benda tu akan berkait jugak dengan aku. I still have fear over the past. Yang tahu, tahu aku ambil masa lama untuk come into terms dengan this situation. Separuh dalam cerita ni, benda yang memang jadi tsk. I have scars, but its okay.

"Metaphore dia macam oreo cheesecake. Memang sedap, tapi rasa tu akan berganti dengan muak kalau selalu makan. There's nothing special bout it anymore. Bila muak - you would stop kan? Takkiralah its your favourite pun. Maka, apa akan jadi lepas tu."

My friend, Zaa sangat suka this one. Aku sebenarnya tak ingat aku tulis pasal siapa, for sure bukan diri aku sendiri. This one memang 100% fictional lol. Ni lebih kepada reflection pasal sesuatu.Aku rasa aku tulis as a reminder pada diri aku sendiri jugak yang taksemua benda aku explore, jatuh dan suka waktu umur aku masih muda akan retain sama. Kadang-kadang, ada benda kena dibiarkan masak dan matang.


"Kalau kau buat semua ni semata-mata disebabkan aku pernah selamatkan kau. And if this is the way for you to pay me. I truly appreciate it. All your hardworks, sincerely."

Yang ni special, sebab aku sebenarnya sambung drabble yang Zaa takhabis. Kitorang tukar satu drabble yang takhabis sesama sendiri dan kembangkan jadi one whole cerita. Aku rasa ni lebih kepada one-shot story, tapi lepas tu aku sebenarnya ada niat naksambung tapi sebab aku ada banyak sangat idea - aku taktahu mana satu would work the best?

"Taksemua perlu ada betul dan salah secara jelas."

Sesungguhnya, aku ada niat naksambung. Tapi tulah, cuma niat. Aku personally suka the gist of this. Ada benda betul yang jadi, dan ada benda aku tangkap dan letak dalam tu. Persoalannya, yang mana satu? Haha. Cara penulisan aku waktu ni lebih bersifat deskriptif daripada guna dialog - which could be a bit dry.

"But we like each other, right?" Dia bersuara. Senyum tersungging di bibir.

"Yep, we do."

No matter how sweet this looks like, ketahuilah - ini salah satu contoh farewell letter aku. Mamat ni pun dah ada girlfriend and they are going steady I guess? Hehehe. One thing for sure dari drabble ni, aku naksampaikan yang kadang-kadang taksemestinya kita kena sentiasa cari titik persamaan antara kita dengan orang lain (friends or significant other). Boleh jadi, titik perbezaan tu lah yang melengkapi antara dua manusia. We don't have to be sad about it.

This is one of my personal favorite. Aku menulis dan rasa nak create satu watak yang ada flaws - untuk bagi a sense of reality macam tu. Dan kalau perasan, aku masih bercakap pasal the past. Dan mungkin, peluang kedua untuk diri sendiri. Selalunya kita akan centralized the idea of giving second chances dekat orang lain. But when it comes to ourself, pernah tak kita bagi peluang kedua untuk diri sendiri rasa sesuatu tu?

Human beings, we tend to be hard on ourself. But you know, you don't have to.

"I guess we have no problems to worry about. We are fine like this. We found each other, and that's half solving the problem already."

Resolusi ada dua maksud kat sini, tapi aku maksudkan macam resolusi gambar ehe. My latest update, selepas sekian lama. A farewell letter jugak, untuk manusia yang aku suka dibawah sedar. Hope he's doing fine lol. Sincerely.  Zaa cakap this one penuh dengan emosi. Sure, it did. Sebab aku tulis waktu perasaan suka aku dekat dia tu terlalu dalam (ewah) sampai aku rasa sedih aku kena move on lol. 

But, I did anyway. Hahaha. Kadang-kadang aku lupa dah nama dia apa. 

For sure, fate has it own strange ways in navigating our life. But when it happened, be prepared or at least embrace it with an open mind. 

---
Photo by Hello I'm Nik 🎞 on Unsplash
Panjang kan? Hahaha. Dahlah aku dahlama tak menulis dalam bahasa :')

Aku tak famous pun dekat Wattpad (atau kat mana-mana), sebab bila menulis - aku menulis untuk aku sendiri. Dan aku post pun untuk diri aku sendiri, lol. Berlainan dengan blog, benda yang aku tulis dekat Wattpad especially bila melibatkan watak lelaki adalah farewell letter daripada diri aku kepada those people yang pernah melintas dalam jalur waktu aku bernafas. Hehe. I guess, itu menjawab soalan orang orang yang selalu tanya kenapa aku selalu amik masa singkat nak lupakan seseorang yang aku crush or have feeling with. Kadang-kadang, it takes 2-3 drabbles for me to totally move on from them. Kadang-kadang, satu. 

Sebab cerita dia macam ni, aku sejenis manusia yang bila aku suka someone - aku akan pendam dan orang akan tahu hanya bila aku decide to open out about them. Which happened at the time yang aku senanya dah nak let go those feeling for real. Lol, sebab tu aku rasa benda yang aku compile dalam Jurnal Kosong ni macam farewell letter je sebenarnya. Cuma aku sadur dengan gula dan mungkin sedikit madu, sebab this farewell letters adalah benda yang aku deeply harap berlaku (when it comes to certain cerita pasal diri sendiri lol) tapi dalam real life memang jauh sekali nakberlaku.

It's like... I am living a life where if I were to decide something different from what I did in real life - this could have been the possibilities.

Uwu.
Hahaha.

What do you think? Any other perspective about these stories? 
I would love to know!

  • Share:

You Might Also Like

12 comments

  1. My zaman wattpad dah berlalu. I used to write few books too hahah. I realize we will still have other platform yang kita rasa macam ok readers kat blog tak perlu baca kut. Sebab you mcm dah ramai kenalan and you will feel like um tak selesa?

    Apa yang I merepek ni :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. We all have that poetic 'season' hahaha. I write fics sebab someone + it helps walaupun takde sape yang baca lol.

      blog = direct
      wattpad = more things I have conflicts with/ yang lagi senang diceritakan dalam bentuk penulisan kreatif hahaha at least for me to reminisce over.

      I don't know - I used to be self-conscious dengan apa yang I tulis but not anymore (kot hahaha), I don't really mind if people at my blog happened to read my fics hahaha, if they commented on my writing I would be more than happy sebab feedback boleh tolong me jugak no matter how hard for us to swallow.

      HAHAHAHAHAHAH APA YANG MEREPEK, MANEDEEEEE lol.

      Delete
  2. We've all been there at that phase in some point of our lives. But yeah, menulis does make me feel so good and kadang sampai lupa dah benda yang kita tulis tu pernah jadi dalam hidup ahahaha. Well, on the bright sight writing does help as escapism and move on from it kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah, surely it helps in a way! :) Kadang-kadang suka baca balik sebab dia boleh jadi reminder gak, or else nanti boleh bagi anak cucu baca kah kah

      Delete
  3. i used to have an account on wattpad but i forgot already if i really did have one XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. you can make a new one ........ hehehehe wattpad sekarang dah lain, interface dia cem kemas sikit compared to before.

      Delete
  4. BV teringin nak menulis kat wattpad tapi tu la banyak jugak merapu sama macam kat blog T^T kekadang cringe sendiri baca benda yg BV pernah tulis dalam blog. :D

    you are so talented with words. fighting!! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab everyone has their own style yang mungkin diri kita rasa macam 'eh benda do' (like mine) tapi orang lain nampak macam ada glittering stars bila baca ewah.

      I kinda like the way you navigate stories dekat blog though (Y) walaupun jarang komen hehe.

      Delete
  5. I am old. What the heck wattpad.
    Baru tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe, it used to be much more (purely) writings, sekarang banyak sangat 'pencemaran'. Dig a a lot then we would find gems.

      Delete