[review] Quartet | Saidatul Saffaa

By faten.banana - May 05, 2020


Assalammualaikum

Quartet oleh Saidatul Saffaa sebenarnya novel yang membuatkan aku menimbang sama ada should I or should I not read it sebab dari sinopsis yang aku baca – pendek kata, ada yang aku tak berkenan dari sekilas perenggan sinopsis itu. 

Tapi bila dah berkali-kali novel ni naik depan mata aku, I decide then – why not? Jadi aku baca sampai first part, which I found quite interesting frankly sebab aku rasa dia ada kaitan jugak dengan perspektif biasa kita sebagai perempuan. Lol. 

Atau aku…heh.

Lepastu aku gatal tangan baca last chapter and I was like…shoot! I hate this! Aku taksuka stail cerita end macam ni. Jadi aku stop dan letak novel ni ke tepi. Sebab aku takboleh brain kenapa? But I end up, picking it back after a day or two, and continue reading it sampai ke halaman terakhir sebab aku curious.
.
.
.
It is beautiful, somehow?

Kalau baca review dekat Goodreads pun sebenarnya banyak review yang bercampur, antara yang suka sangat dan tak suka. Lagipun, aku rasa ramai yang kecewa sebab letakkan penulis sama stail-nya dengan salah seorang penulis dari penerbitan yang sama just because she wrote about islamic-hijrah too. Aku rasa sangat harsh untuk cakap cerita ini hanya berkisar tentang Misa, watak utama, yang sibuk untuk mencari peneman hidup. Novel ni macam coming-of-age pun ada, progress buku dari halaman pertama hingga ke hujung buat pembaca sama-sama ‘membesar’ dengan Misa.

Sama-sama berbunga hati dengan Misa.
Sama-sama struggle dengan struggle Misa.
Sama-sama terkesan dengan apa yang Misa lalu.
Sama-sama jugak kita tengok dia bangun bila the same thing keep toppling her. People would think she is stupid for doing so, tapi kan – aren’t we all like that? Ada satu masa aku rasa karakter Misa tu sebenarnya macam satu sarcasm yang kita taknak terima sebab macam tak logik je tindakan dia tu.

Tapi, entahlah – it screams. Loud but I heard it in mumble because aku dengar dengan takpakai spect mata.
Lol.

 

Ada sesuatu dalam novel ni yang buat it lingers in mind. Aku taktau... sebenarnya, aku taknak describe. Selain itu, among things yang aku boleh pick up dari novel ni:

1. Kadar kelajuan perubahan seseorang itu taksama, you can’t expect people to have the same success rate just because you have it that way.
2. The fact that there are people around you, who cares for you, despite you not seeing them – is just a huge blessing in disguise.

  • Share:

You Might Also Like

16 comments

  1. "The fact that there are people around you, who cares for you, despite you not seeing them – is just a huge blessing in disguise." dan kau antara salah seorang yang bagi aku yang sentiasa ada dengan aku walaupun tak kira bertapa annoying aku ni kekadang. hahahahah

    ReplyDelete
  2. rajinnye baca novel., ;p

    salam ramadhan 2020

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde komitmen macam ni ah XD

      Salam Ramadhan jugak!

      Delete
  3. I have this book for years but still does not get around to read it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang-kadang buku JS radiates this kind of vibes tau. I recently picked up one yang dahlama menghuni rak because I used to feel like I don't think I can manage with this kind of story, but turns out to be impactful smh lol

      Delete
  4. macam mane buat notes tu ya? salin sendiri dari pembacaan ea?

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh this one kita just guna features dekat PNM e-reader tu — highlight and add notes, nanti dia keluqr lah list macam ni :)

      Delete
  5. What's app did you used to read ebooks? Is it google read? Nice review by the way!

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's PNM E-reader, app by Perpustakaan Negara Malaysia hehe. Thanks for reading!

      Delete
  6. I love how this sound.

    ReplyDelete
  7. Bunyi macam menarik. But my TBR pile buat rasa macam nak terjun loji

    ReplyDelete
    Replies
    1. it is, as cliche it might seem like lol. hahahah nvm, nanti terlintas boleh lah try baca :D

      Delete
  8. SELAMAT HARI RAYA!!! menarikla :) done follow, follow me back.. thanks
    http://acuyuhan.blogspot.com/

    ReplyDelete