013: differences

By faten.banana - February 09, 2016



Assalammualaikum people!

Setiap kali aku perasan perbezaan antara aku dengan orang lain - it makes me feel bad, for some reason. Tapi disebabkan aku manusia yang loner dan ammbivert yang takpeduli sangat dah dengan keadaan sekeliling (apakah?) jadi tahap perasaan yang aku rasa dulu semakin merudum turun.

Lagipun, setiap kali aku teringat atau terdetik rasa - ah, aku ni takboleh dibanding dengan depa, sobs, depa hebat and me /menangis sesungai/ - aku teringat masa aku di zaman sekolah menengah dulu. Specifically, when I sat for Add Math's paper, once. Theres this one question which drove us apart lulz k tak, but apparently we have different opinions and obviously answers lah kan. I remembered, I felt so bad upon listening that my answer is totally different from them. Sampaikan aku rasa keliru dengan jawapan aku sedangkan aku percaya yang aku dah ikut steps yang betul waktu buat calculation tu. But yeah, being a fatin kan, I hold back and I was like - ye kot, aku yang salah.

Dapat kertas jawapan selepas tu, jawapan yang aku buat untuk soalan tu betul.

Salah satu sebabnya konfiden aku merudum, dulu aku ada masalah selalu buat jalan kira yang lain daripada yang lain hahahaha tapi still dapat jawapan sama, kadang-kadang jelah jawapan sama. Apakah? Lul. Jadi, aku rasa, aku dah terbiasa berada di bahagian yang salah. Terbiasa, tsk. Sampaikan satu tahap bila rujuk jawapan aku dengan orang lain dan nampak perbezaan tu sobs aku terus 'Ah, saya yang salah.'

Teruk betul perangai.

Mula saat itu, aku mula didik kepala aku tsk untuk belajar terima those differences. Taksalah, menjadi seseorang yang berbeza dari orang lain. Dan taksalah juga untuk cuba menjadi sama seperti orang lain. Just do not lose yourself in the process. Do something which makes you happy. At the end, it is you are the one who going to live as you. Eh.

Dan satu benda lagi, yang buat aku terfikir when talked about differences and stuff is something which has been told by someone. Yang, "There's nothing wrong with being different. Instead of changing yourself to fit into the group, why don't you use the differences to make something for yourself?"

Another reasons. Ha.

  • Share:

You Might Also Like

2 comments

  1. hahaha kita sama. cha pulak suka pikir macam macam lepas dah jawab . Ya Allah , memang gelabah lah kalau tetiba tahu jawapan kita buat tu salah T_T

    ReplyDelete